lunduniversity.lu.se

Print

Lund University

Denna sida på svenska This page in English

Nya skrivarservrar

Har du fått mail om att du skriver till en gammal skrivarserver?

Om du fått ett mail med följande text: "Du använder en gammal skrivarserver. Vänligen använd \\wpr764.uw.lu.se\lu-canon istället." så följer här förklaring.

Varför?

Vi har sedan en tid tillbaka nya servrar som sköter utskrifterna. På alla hanterade datorer har adresserna till skrivarna bytts ut sedan en tid tillbaka. På de datorer där användarna själva sköter sina installationer kan vi dock inte med automatik göra dessa ändringar. De måste göras för hand på plats. Vi vill inte ha de gamla servrarna i drift i all evighet så därför skickar vi nu mail till alla som fortfarande använder de gamla servrarna. 

Kan jag inte skriva ut nu?

Jo, utskrifterna går fortfarande fram och de kan hämtas vid skrivarna som vanligt men endast några få veckor till. Sedan stängs de gamla servrarna.

Vad behöver jag göra?

  1. Titta först om du kanske redan har de nya skrivarna på plats. Öppna "Inställningar" (Settings/System settings, eller liknande) och se vilka skrivare du har installerade. Om du redan har någon som heter "LU-Canon on wpr764.uw.lu.se", "LU-Papercut on wpr764.uw.lu.se eller liknande så använd helt enkelt den/dem istället. (wpr765 är också OK). 
  2. Om du inte har någon av dessa så gå till sidan med instruktioner för att installera skrivare och följ instruktionerna.
  3. När du testat att de nya skrivarna fungerar, radera de gamla (lthprint.net ... luprint.net....)
  4. Om du inte får det att fungera så kontakta din lokala IT-support.
  5. Observera att du alltid kan använda web och mail-utskrift.