lu.se

Lunds universitet

Skriva ut från egen/fristående dator

OBS! Webbutskrift och mejlutskrift har följande begränsningar:

• Man kan bara hämta utskrifterna på Canon-skrivare.
  • Endast vissa filformat fungerar, se tabell nedan.
  • Endast A4-utskrifter garanteras fungera.
  • Svartvita utskrifter blir dubbelsidiga. Färgutskrifter blir enkelsidiga.
  • De fungerar ofta inte för anställda som är kopplade till mer än ett kostnadsställe (Läs mer).

Metoder:

Webbutskrift

1. Studenter: Kolla upp ert utskriftskonto.
  2. Ladda upp ditt dokument på webbsidan Webbutskrift. (LUCAT/Studentkonto)
  3. Gå till önskad skrivare. Logga in på skrivaren för att släppa jobbet. Eller använd QR-koden.
    ("Släpp vilande jobb" i Portalen är avstängt. Mobile release är möjlig att använda om särskilda behov föreligger.) Det är bara vissa filformat som fungerar, se nedan.

Mejlutskrift

Genom att mejla ett dokument (som bilaga) till vissa specifika mejladresser. Det är bara vissa filformat som fungerar, se nedan. Vi har en guide för dig som vill skriva ut via mejl.

Installera skrivaren

För att få mer detaljerad kontroll på utskrifterna kan man installera skrivaren på sin egen dator. Se "Installera skrivaren..."

Observera:

• Glöm inte att om du är student så behöver du ha ordning på ditt utskriftskonto.
  • Oavsett vilken av metoderna du använder så måste du sedan släppa utskriften på önskad skrivare; se punkt 7 på sidan "Att skriva ut"..
  • Om du vill skriva ut någon annan typ av dokument; Spara det/skriv ut det som en pdf och skicka pdf:en.
  • Om du vill vara säker på att all formatering etc blir som du önskar så rekommenderar vi att du först skapar en pdf och skickar/skriver ut den.
Kompatibla filformat vid webutskrift samt mejlade utskrifter
ApplicationFile Extension
PDFpdf
Picture Filesbmp, dib, gif, jfif, jif, jpe, jpeg, jpg, png, tif, tiff